Kolej Wiki
Advertisement

EU04 (dawniej E200 i E04) – seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych dla PKP w latach 1954 - 1955 przez zakłady Lokomotivbau - Elektrotechnische Werke i Hans Beimler Hennigsdorf w Hennigsdorfie w NRD.

Spis treści[]

[ukryj]*1 Historia

    • 1.1 Tło historyczne i projekty
    • 1.2 Pierwsze lata obsługi
    • 1.3 Zmiana oznaczeń i malowania
    • 1.4 Koniec eksploatacji EU04
    • 1.5 Wady
    • 1.6 Obecnie
    • 1.7 Zobacz też
  • 2 Źródła
  • 3 Linki zewnętrzne

Historia [[[EU04|edytuj]]][]

Tło historyczne i projekty [[[EU04|edytuj]]][]

W 1948 postanowiono zelektryfikować główne magistrale oraz linie podmiejskie o szczególnym znaczeniu, gdyż silniki elektryczne były znacznie bardziej wydajne niż silniki parowe używane do tej pory i silniki spalinowe, wprowadzane równolegle na kolei. Jednakże polski przemysł miał zbyt małe doświadczenie by sprostać temu zadaniu. Z przyczyn politycznych nie można było zrealizować tych inwestycji kupując lokomotywy z państw zachodnich. Pozostało tylko zamówienie ich w zakładach LEW w NRD. W roku 1950 rozpoczęto rozmowy dotyczące zakupu lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niemcy mieli już doświadczenie w budowie lokomotyw elektrycznych lecz stosowane w Polsce napięcie 3000V prądu stałego było zupełną nowością. Prace projektowe trwały od 1952 do 54, kiedy to gotowy był już pojazd prototypowy.

Pierwsze lata obsługi [[[EU04|edytuj]]][]

Początkowo lokomotywom nadano serię E200, ale to oznaczenie zdążyły otrzymać tylko dwa pierwsze egzemplarze (numery od E201 do E202). Następnie zmieniono serię na E04 (numery od E04-1 do E04-25). EU04 początkowo obsługiwały magistralę Warszawa - Gliwice ciągnąc zarówno składy pociągów ekspresowych jak i towarowych. EU04 zostały przydzielone do lokomotywowni Warszawa Zachodnia, lecz po krótkim czasie większość z nich była rozdysponowana do zakładów w Łazach i Krakowie Prokocimiu. EU04 był mimo swoich mankamentów uznawany za konstrukcję bardzo udaną i nowoczesną.

Zmiana oznaczeń i malowania [[[EU04|edytuj]]][]

Około roku 1960 wszystkie lokomotywy dostały nowe oznaczenia EU04 (numery od EU04-01 do EU04-25). Zgodnie z przyjętym kodem oznaczało to lokomotywę elektryczną uniwersalną, czteroosiową o napędzie na każdą z osi, na napięcie 3kV. EU04 przemalowywano na barwy analogiczne do EU06.

Koniec eksploatacji EU04 [[[EU04|edytuj]]][]

Pierwsza EU04 została wycofana z eksploatacji już w 1965 roku, następna 4 lata później. W marcu 1983 wykreślono z inwentarza ostatnie dwie sztuki EU04.

Wady [[[EU04|edytuj]]][]

Zbyt duża masa przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyną niekorzystnego oddziaływania na tor. Kolejnym mankamentem były zbyt słabe ramy, które potrafiły pękać w trakcie eksploatacji.

Obecnie [[[EU04|edytuj]]][]

Ostatnią zachowaną lokomotywę tej serii - EU04-24 - można zobaczyć w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Została tam przeciągnięta z lokomotywowni we Wrocław. Niestety lokomotywa obecnie (2010) nie jest w najlepszym stanie technicznym.

Wiele elementów serii EU04 było zunifikowanych z lokomotywą EU20.

Advertisement