Kolej Wiki
Advertisement

Siemens AG to międzynarodowy koncern z branży energetycznej, elektrotechnicznej i telekomunikacyjnej z siedzibą w Erlangen w Niemczech. Główna siedziba koncernu znajduje się w Monachium, istnieje także oddział w Berlinie. Siemens AG jest notowany na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od 12 marca 2001.

Spis treści[]

[ukryj]*1 Historia

    • 1.1 II wojna światowa
    • 1.2 Okres powojenny
  • 2 Profil działalności
  • 3 Siemens w Polsce
  • 4 Zobacz też
  • 5 Linki zewnętrzne
  • 6 Przypisy

Historia [[[Siemens AG|edytuj]]][]

PowiększCarl Heinrich von SiemensPowiększFabryka w Berlinie – ok. 1900Początki przedsiębiorstwa sięgają połowy XIX wieku, gdy niemiecki wynalazca i inżynier Werner von Siemens, utworzył w Berlinie, 12 października 1847 przedsiębiorstwo Siemens und Halske. W 1848 Siemens und Halske zbudowała pierwszą, długości 500 km, długodystansową linię telegraficzną pomiędzy Berlinem a Frankfurtem nad Menem. W 1850 młodszy brat założyciela, Carl Wilhelm von Siemens (Sir William Siemens), otworzył przedstawicielstwo w Londynie, a w 1855 kolejny brat Wilhelma Siemensa – Carl Heinrich von Siemens otworzył przedstawicielstwo w Sankt Petersburgu. Związane to było z zamówieniami rosyjskimi na linie telegraficzne o dużym zasięgu.

W 1881 wynaleziony przez Siemensa alternator (generator prądu przemiennego), napędzany przez młyn wodny został wykorzystany do wytworzenia prądu którym zasilono pierwsze na świecie elektryczne oświetlenie uliczne w Godalming w Wielkiej Brytanii. W 1895 przedsiębiorstwo wygrało przetarg na budowę sieci elektrycznej oraz elektryfikację oświetlenia w Łodzi, ale nie podjęła się jego realizacji. W 1897 firma Siemens und Halske została przekształcona w spółkę akcyjną (Aktiengesellschaft – AG).

W 1903 w Siemens AG, po przejęciu firmy Schuckertwerke, utworzono dwa działy produkcyjne; pierwszy na bazie istniejącej Siemens und Halske AG – produkujący urządzenia słaboprądowe i drugi Siemens-Schuckertwerke GmbH, zajmujący się urządzeniami silnoprądowymi. W 1929 kapitał akcyjny koncernu wynosił 225 mln reichsmarek, obroty roczne 800 mln reichsmarek a liczba zatrudnionych pracowników 137 000. Już w 1936 na koncern przypadało 31% obrotu całego przemysłu elektrotechnicznego. W 1938 liczba zatrudnionych zbliżyła się do 190 000 ludzi.

II wojna światowa [[[Siemens AG|edytuj]]][]

Siemens AG zajmował istotną rolę w nazistowskim systemie państwowych monopoli stworzonych na potrzeby gospodarki wojennej Niemiec. W czasie II wojny światowej większość produkcji koncernu była kierowana na potrzeby armii. Siemens AG uczestniczył m.in. w produkcji pocisków V-1 i V-2. W 1941 kapitał akcyjny wzrósł do 400 mln reichsmarek, a sam koncern zaczął uczestniczyć w grabieży substancji przemysłowej krajów okupowanych (w tym Polski i ZSRR). Wykorzystywał także pracę wywiezionych do Niemiec robotników przymusowych, jeńców wojennych oraz więźniów obozów koncentracyjnych – m.in. pracowali oni w zakładach urządzeń silnoprądowych Siemens Schuckertwerke GmbH, które znajdowały się w pobliżu obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau oraz w zakładach Siemens und Halske AG zlokalizowanych przy obozie koncentracyjnym Groß-Rosen. Siemens AG opracował także projekty krematoriów w obozie Auschwitz-Birkenau (same krematoria wybudowała firma Hoch und Tiefbau AG z Katowic) oraz zamontował w nich urządzenia gazowe. W 1943 koncern zatrudniał 250 000 ludzi (45% całkowitego zatrudnienia w całym przemyśle elektrotechnicznym).

Okres powojenny [[[Siemens AG|edytuj]]][]

W 1950 Siemens und Halske AG rozpoczął produkcję komputerów, półprzewodników, pralek i sztucznych rozruszników serca. W 1966 Siemens AG przekształcona zostaje w korporację. W 1980 koncern wyprodukował pierwszą cyfrową centralę telefoniczną. W 1988 Siemens przejął brytyjską firmę Plessey, działającą w sektorze obronnym, utworzono wtedy firmę Siemens Plessey (zajmującą się m.in. pracami nad udoskonalaniem radarów).

W 1990 Siemens AG przejął upadającą firmę Nixdorf Computer AG, tworząc na jej bazie nowe przedsiębiorstwo informatyczne Siemens Nixdorf Informationssysteme AG. W 1997 Siemens zaprezentował pierwszy na świecie telefon komórkowy z kolorowym wyświetlaczem, działający w systemie GSM. W kwietniu 1999 roku z koncernu został wyodrębniony Infineon – producent podzespołów elektronicznych.

1 października 2005 oddział telefonii komórkowej Siemensa nabyła za 350 milionów euro tajwańska firma BenQ. Równo rok później BenQ zaprzestało finansować zakupiony oddział, co spowodowało jego bankructwo.

W 2007 koncern został ukarany grzywną 201 mln euro. Wg Sądu Krajowego w Monachium władze firmy dysponowały nielegalnym funduszem (ok.450 mln euro), który służył do wypłacania łapówek zagranicznym kontrahentom[1]. Siemens oszacował wartość podejrzanych transakcji na 1,3 mld €[2].

Profil działalności [[[Siemens AG|edytuj]]][]

PowiększTelefon komórkowy marki Siemens (model M65)PowiększKomputer przemysłowy marki SiemensObecna działalność Siemens AG koncentruje się na obszarach biznesowych z dziedzin:

  • Informacja i telekomunikacja (Communications Group and Siemens Business Services, także jako Nokia Siemens Networks)
  • Energetyka (Groups Power Generation and Power Transmission and Distribution)
  • Oświetlenie (Osram)
  • Automatyka i kontrola (Groups Automation and Drives, Industrial Solutions and Services, Logistics and Assembly Systems, and Siemens Building Technologies)
  • Transport (Groups Transportation Systems (systemy kolejowe) and Siemens VDO Automotive (systemy motoryzacyjne)
  • Medycyna (Medical Solutions Group) Siemens jest jednym z największych na świecie dostawców produktów, usług i kompletnych rozwiązań dla sektora medycznego. Oferta firmy obejmuje różnorodny sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny oraz systemy informatyczne pozwalające placówkom służby zdrowia na bardziej efektywną pracę.

Znajduje się w niej zarówno aparatura diagnostyczna dla ultrasonografii, tomografii komputerowej i rentgenodiagnostyki, jak i zestawy audioterapeutyczne. Siemens produkuje także urządzenia do angiografii i kardioangiografii, sprzęt dla medycyny nuklearnej oraz urządzenia wykorzystujące metodę rezonansu magnetycznego w układzie otwartym, stosowane do diagnostyki oraz zabiegów interwencyjnych.

Nowatorskim i oryginalnym rozwiązaniem Siemensa są sieci komputerowe, umożliwiające archiwizację, opracowanie i przesyłanie danych dotyczących pacjentów i poszczególnych przypadków chorobowych, a tym samym pełne i efektywne wykorzystanie specjalistycznego sprzętu.

  • Edukacja (Siemens Professional Education)
  • Finanse i nieruchomości (Siemens Financial Services, Siemens Real Estate)

Siemens w Polsce [[[Siemens AG|edytuj]]][]

Główna siedziba polskiego oddziału firmy (Siemens sp. z o.o.) mieści się w Warszawie przy ul. Żupniczej 11. Ponadto firma utrzymuje biura regionalne w Toruniu, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Lublińcu oraz Wrocławiu. We Wrocławiu firma oprócz biura regionalnego, posiada także SIS PRO Global Delivery Center (dawniej SDC – Siemens Development Center). Obecne w Polsce spółki zależne grupy Siemens to m.in. Bosch Siemens Haushaltgeräte (BSH, sprzęt gospodarstwa domowego), Fujitsu Siemens Computers (produkcja komputerów), Osram (oświetlenie), Modelpol (energetyka), TurboCare[1] (dawniej Energoserwis) w Lublińcu (energetyka), Siemens Industrial Turbomachinery Elbląg (gazownictwo), VA Tech (metalurgia i energetyka)

Wrocławskie Zakłady Elektroniczne "Elwro" zostały w 1993 roku sprzedane koncernowi Siemens, który uznał produkcję za nieopłacalną i zlikwidował fabrykę, wyburzając większość hal produkcyjnych, pozbywając się tym samym potencjalnego konkurenta. Umowa zawierała klauzulę ograniczającą liczbę zwolnionych osób, jednak zwolniono większość pracowników za ich zgodą w zamian za odprawy. Było to tak zwane wrogie przejęcie i jednocześnie zakończyło okres działalności przemysłu komputerowego w Polsce.

Advertisement